Thursday, October 1, 2009

Another Foreword From Janius!!!

Hello Boys and Girls…
Aku tak sempat nak kata apa2 dengan kalian semua “face to face”. Masa itu aku x sampai hati pun nak kata. Sometimes I get a bit emotional.
Sebelum aku datang kat sekolah kamu I did imagine that aku akan mengajar budak2 yang nakal, yg tak suka bahasa Inggeris. Dan aku lebih suka keadaan yang begitu. Biarlah nakal, main-main dalam kelas yang penting buat kerja yang perlu dibuat. Nothing more I asked than a bunch of lovely students such of you guys!
Setibanya aku di sini aku cuba menjadi seperti diri aku yang biasa. Aku memang excited tapi sengaja tak tunjukkan, takut pula dicop cikgu yang mengada2. Walau kadang2 mmg mengada2. Terus terang aku nak kata kat sini, aku suka kelas 4B the most pada mulanya. Walaupun ada yang tak mendengar tapi aku rasa lebih serasi berada di kelas 4B. Tapi beberapa minggu berlalu aku mula suka dengan ketiga2 kelas yang aku ajar. Setiap kelas ada ciri2nya yang tersendiri yang aku suka. 4A- jerit pun ada. 4D- selalu buat aku ketawa.
Dan aku sebenarnya tak nak gunakan istilah cikgu sebagai membahasakan diri aku. Perkataan cikgu itu membuatkan aku merasa bida yang teramat. Seolah2 menggambarkan aku tahu semua dari kamu. Aku lebih suka situasi yang lebih seperti sebuah perkumpulan antara rakan2. Dengan berbuat demikian, pada pendapat aku akan mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih mesra. Aku tak kisah kalau kamu ikut bahasa aku yang agak kasar -macam tahi. Dan aku bangga, walaupun aku berperangai teruk, kamu masih lagi jelas dan meninggalkan sedikit boundary. Maksudnya, tak lah keterlaluan sangat! K r tu. Aku rasa paling dihargai dan berasa seperti cikgu bila 4A datang di bilik guru hari tu, dan 4D minta maaf juga dan bila seorang pelajar 4A minta izin keluar walaupun time tue dia dimarah depan aku oleh cikgu Ajurah. Dan masa last aku kat sekolah bila Aqillah menangis.
Dan aku juga rasa beralah sebab aku rasa macam tak ajar kamu apa2. Aku sebenarnya nak buat sesuatu yang luar biasa kamu lakukan tapi nampaknya tak Berjaya. Dan aku sedar ada diantara kamu yang tak berapa selesa dengan aku. Aku akui aku bukan lah cikgu yang bagus. Standard kampung je. Aku sedih juga bila apa yang aku buat macam tak dihargai tapi bila difikir balik aku paham yang aku tak boleh nak paksa kamu nak suka benda yang kamu tak suka. Tapi aku diam je. Dalam hal ini sebagai orang yang lebih matang, aku harus bertoleransi.
Cuma aku nak pesan kat sini, siapa pun cikgu kamu lepas ni, terima je. Buat dia rasa dihargai. Kamu tak suka pun, jangan sesekali tunjuk kat depan dia. Cikgu mudah terasa dan dia boleh tau. Aku bukanlah cikgu yang bagus untuk kamu suka tapi aku boleh terima perangai kamu. Walau seremeh mana pun benda yang dia suruh kamu buat, buat je. Aku yakin dia pasti ada sebab menyuruh kamu buat benda tu. Dan jangan sesekali kamu tunjuk perangai yang kamu da tau benda tu. Pura2 tak tau je. Dengan ini, aku berharap kamu semua boleh maafkan kekurangan, kecelakaan, kemurungan yang aku lakukan keatas kamu.
Don’t give up on English!

1 comment:

  1. kamipun minta maaf sir klu ada salah k,,,,
    kami xda niat pun mw wat bg2 sbnarnya,,,
    tp prngai nakal@jajal kami ne yg wat sir trasa bg2,,,,huuuu
    kami mnta maaf ah sir,,,,
    forgive us,,,

    ReplyDelete